Konferencija deklaracijos Nostra aetate 40-meèiui paminëti Vilniuje (2005 12 15)
 
 

Gruodþio 15 d. Vilniaus arkivyskupijos kurijoje vyko konferencija Vatikano II Susirinkimo deklaracijos Nostra aetate keturiasdeðimtmeèiui paminëti. Konferencijà surengë Vilniaus arkivyskupija ir Lietuvos þydø bendruomenë. Áþanginëje kalboje kardinolas Audrys Juozas Baèkis ðiltai pasveikino garbingus konferencijos dalyvius bei sveèius: apaðtaliðkàjá nuncijø arkivyskupà Peterá Stephanà Zurbriggenà, Izraelio ambasadoriø Gary Korenà, Vilniaus ir Lietuvos vyriausiàjá rabinà Chaimà Burshteinà, Lietuvos þydø bendruomenës pirmininkà dr. Simonà Alperavièiø. Konferencijà vesti padëjo LVK generalinis sekretorius mons. G. Gruðas ir Vilniaus kunigø seminarijos rektorius kun. R. Šalaðevièius. Konferencijoje taip pat dalyvavo vyskupai E. Bartulis ir J. Tunaitis, Vilniaus arkivyskupijos kunigai, þydø bendruomenës nariai, visuomenës atstovai.

Áþangos þodyje kardinolas Audrys Juozas Baèkis sakë:

Sveikinu visus sveèius, kurie priëmë Vilniaus arkivyskupijos ir Þydø bendruomenës kvietimà paminëti Vatikano II Susirinkimo deklaracijos Nostra aetate, kurioje gvildenami Katalikø Baþnyèios santykiai su nekrikðèioniø religijomis, keturiasdeðimtàsias metines. Dokumentas buvo paskelbtas popieþiaus Pauliaus VI 1965 m. spalio 28 dienà.

Šiek tiek uþtrukome laukdami graþios progos, kad ávyktø susitikimas tarp Katalikø Baþnyèios ir Þydø bendruomenës atstovø, taèiau dþiaugiuosi, kad jis ávyko ir mes visi drauge galime paþvelgti ne tik á ðá istoriná dokumentà, bet ir á tai, kaip Katalikø Baþnyèia vertina dialogà su Þydø religija.

Norëèiau pacituoti deklaracijos Nostra aetate pagrindinius teiginius, kurie parodo Katalikø Baþnyèios teologiná poþiûrá á santykius su þydø religija.

Vatikano II Susirinkimo tëvai primena apaðtalo Pauliaus þodþius apie savo tautieèius, kuriems priklauso Sandora, Ástatymai ir paþadai, „kuriems priklauso protëviai ir ið kuriø kûno atþvilgiu yra kilæs Kristus“ (Rom 9, 4–5), Mergelës Marijos Sûnus. „Ji atmena, kad ið þydø tautos yra kilæ apaðtalai, Baþnyèios pamatai ir ðulai, bei daugelis pirmøjø mokiniø, skelbusiø pasauliui Kristaus Evangelijà“. Tiek teologine, tiek ir istorine prasme mes, krikðèionys, turime glaudesnius ryðius su þydø bendruomene, negu su bet kuria kita bendruomene.

Toliau Dekretas pabrëþia bendrà dvasiná palikimà ðiais þodþiais: „Kadangi krikðèioniø ir þydø bendras dvasinis palikimas toks gausus, ðventasis Sinodas nori puoselëti ir skatinti jø abipusá paþinimà ir pagarbà, ágyjamà ypaè biblinëmis bei teologinëmis studijomis ir broliðkais pokalbiais“.

Norëdamas galutinai paðalinti buvusius nesusipratimus, kurie aptemdë krikðèioniø ir þydø santykius, Dekretas patvirtina, kad „negalima primesti nei visiems be skirtumo anuomet gyvenusiems, nei ðiandieniams þydams“, kas ávykdyta Kristaus kanèios metu. Yra duodamos aiðkios nuorodos, kad aiðkinant katekizmà ar sakant pamokslus „þydai tenebûna pristatomi kaip Dievo atmestieji arba prakeiktieji, tarsi tas plauktø ið Šventojo Raðto“.

Šios trumpos Deklaracijos pastraipos atvërë naujà erà krikðèioniø ir judëjø tarpreliginiam dialogui, naujam supratimui ir bendravimui tarp mûsø religiniø bendruomeniø ir tarp pavieniø þmoniø.

Šv. Sosto ákurta komisija dël religiniø santykiø su þydais dar 1974 m. iðleido gaires ir pasiûlymus dël Nostra aetate iðsakytø principø praktiðko ágyvendinimo teologiniame dialoge, liturgijoje, tikybos mokyme bei socialinëje veikloje. O per pastaruosius deðimtmeèius tarptautinis þydø komitetas tarpreliginëms konsultacijoms ir Šventojo Sosto komisija tarpreliginiams santykiams su þydais surengë 18 susitikimø. Pastarasis ávyko 2004 m. Buenos Aires mieste. Teologinis dialogas nuolat tæsiasi iki ðiol.

Baþnyèios mokymas negali bûti atskirtas nuo gyvenimo. Vatikano II Susirinkimo tëvai gerai þinojo, kad praeityje, labai skirtingose kultûrinëse aplinkose, þydai buvo diskriminuojami, jø religinë laisvë ir civilinës teisës ribojamos. Tai sudëtingos ir daþnai skausmingos þydø ir krikðèioniø santykiø istorijos puslapiai.

Nostra aetate neuþmirðo tos istorinës perspektyvos ir sakë: „Baþnyèia, atmesdama visus bet kokiø þmoniø persekiojimus, atmindama savo bendrà su þydais paveldà ir vadovaudamasi ne politiniais motyvais, o evangeline meile, gailisi dël bet kada ir bet kieno þydams rodytos neapykantos, jø persekiojimø ir antisemitizmo apraiðkø“.

Kai kas gal laukë dar aiðkesnio holokausto, kai naciai norëjo sunaikinti þydø tautà, pasmerkimo. Norëèiau atkreipti dëmesá, kad Vatikano II Susirinkimas nesiekë ko nors pasmerkti, istoriðkai ávertinti ar politiðkai apibendrinti. Susirinkimo tëvø tikslas buvo nurodyti principus, kuriais reikia vadovautis, kad evangelinë meilë triumfuotø pasaulyje ir panaðios tragedijos nesikartotø. Priminsiu, kad ir bedieviðkas komunizmas, pareikalavæs daugybës aukø, nebuvo vieðai Baþnyèios pasmerktas.

Popieþius Jonas Paulius II, kuris ypaè savo jaunystëje glaudþiai draugavo su þydais, 1979 metais lankydamasis Auschwitzo lagerio vietoje, grieþèiausiai atsiliepë apie tragiðkàjá holokaustà. Visi prisimename popieþiaus apsilankymà Romos sinagogoje 1986 metais, kurio metu Jonas Paulius II vël kalbëjo apie pamatiná neteisingumà ir nusikalstamumà ideologijos, milijonus nekaltø þmoniø nuvedusios á mirtá.

Popieþius Benediktas XVI Kelno sinagogoje paliudijo, kad seks Jono Pauliaus II pavyzdþiu: „Reikia perduoti jaunimui vilties fakelà, kurá Dievas áteikë þydams ir krikðèionims, kad niekad daugiau neásivyrautø blogio jëgos ir kad Dievo padedamos bûsimosios kartos galëtø kurti teisingesná ir taikesná pasaulá“. Baþnyèios ganytojø vedami ketiname siekti, kad bûtø áveikti praeities prietarai, paniekos ir prieðiðkumo kalbos. Visa turi pasikeisti á didesná abipusá supratimà ir pagarbà, bendradarbiavimà ir draugiðkumà.

Kaip matome, Nostra aetate nuostatos pamaþu ágyvendinamos. Vyksta nuolatinis teologinis dialogas, palydimas istoriniø ir moraliniø apmàstymø.

Šiandien kvieèiu ádëmiau þvelgti á kasdiená mûsø bendradarbiavimà, kuriuo, kaip neseniai minint Nostra aetate 40-àsias metines raðë popieþius Benediktas XVI, „krikðèionys ir þydai drauge vis átikinamiau liudys vienà Dievà ir skelbs Jo ásakymus, skatins gerbti þmogaus orumà ir ðeimos teises bei kurs ateities kartoms teisingumu, susitaikymu ir taika paremtà pasaulá“.

Romoje Nostra aetate sukakties proga rabinas Angel Kreimanas, buvæs Pasaulio Sinagogø Tarybos viceprezidentas, viename duotøjø interviu graþiai pasakë, kad „neuþtenka sakyti, jog krikðèionys ir þydai yra draugai, reikia mums kartu kovoti su bendru prieðu – ðiø dienø bedievybe, kuri reiðkiasi terorizmu, sekuliarizmu, materializmu, rasizmu. Norime bûti tauta su vienu Dievu ir kovoti su tuo paèiu prieðu“.

Dþiaugiuosi, kad þydø bendruomenës atstovai ðiandien apsilankë mûsø namuose, ir nuoðirdþiai linkiu, kad, pasisëmæ iðminties ið senosios biblinës tradicijos, rastume nuoðirdþià bendrà kalbà, kad pranoktume ðaltà tolerancijà ir galëtume dalytis draugiðkumo bei tikro pasitikëjimo patirtimi.

Po kardinolo kalbos konferencijos dalyviams buvo pademonstruotos skaidrës ið popieþiaus Jono Pauliaus II kelionës á Šventàjà Þemæ.

Izraelio ambasadorius Latvijoje ir Lietuvoje Gary Korenas sveikinimo þodyje paminëjo Katalikø Baþnyèios santykiø su þydais plëtojimo, ypaè Jono Pauliaus II pontifikato metais, iðkiliuosius momentus, taip pat Benedikto XVI parodytà pasiryþimà toliau eiti ðiuo keliu. Pasak ambasadoriaus, Vatikano deklaracija Nostra aetate pradëta judëjø ir krikðèioniø santykiø transformacija visame pasaulyje dar nëra iki galo ágyvendinta. Dël ilgos krikðèioniø ir þydø sambûvio istorijos Lietuvoje Nostra aetate dar turëtø bûti apmàstyta. Jis kvietë abi puses turëti vidinës tvirtybës áveikti tarpusavio sunkumus. Ambasadorius reiðkë pasitikëjimà, kad antisemitizmo blogybës gali bûti iðtaisytos. Jis baigë kalbà palinkëdamas graþiai atðvæsti ðiemet kalendoriðkai sutampanèias Chanukos ir Kalëdø ðventes. Ambasadorius G. Korenas áteikë kardinolui A. J. Baèkiui Izraelio paðto kolekcijà, iðleistà Jono Pauliaus II lankymosi Šventojoje Þemëje proga.

Apaðtaliðkasis nuncijus arkivyskupas Peteris Stephanas Zurbriggenas pradëjo ir baigë savo kalbà hebrajiðku ramybës linkëjimu Šalom. Jis sakë, jog deklaracijos Nostra aetate paskelbimo metais studijavo filosofijà Romoje. Nuncijus prisiminë Vatikano II Susirinkimo metu buvusá „euforijos metà” ir susiejo tai su Šventosios Dvasios veikimu. Apaðtaliðkasis nuncijus áþvelgë simbolinæ reikðmæ to, kad minëjimas vyksta Vilniuje, mieste, turinèiame unikalø genius loci, Lietuvos Jeruzalëje, kur gyveno ir mokë iðkilusis Vilniaus Gaonas Elijahu ben Solomon Zalmanas. Nuncijus taip pat pabrëþë bûtinybæ Šoa pamokas perteikti jaunimui.

Vilniaus ir Lietuvos vyriausiasis rabinas Chaimas Burshteinas pajuokavo neturás asmeniniø prisiminimø, nes jo amþius sutampa su minima sukaktimi. Priminæs iðrinktosios tautos istorijà ir jos svetingà priëmimà Lietuvoje prieð ðeðis ðimtmeèius, rabinas pabrëþë, kad daugiau kaip milijonas litvakø kilmës þydø, pasklidusiø pasaulyje, tebejauèia ryðá su Lietuvos þeme ir jà myli. Jis kalbëjo apie nepaprastai turtingà dvasinæ þydø civilizacijà, ypaè Vilniuje. Rabinas kreipësi á visus, praðydamas padëti þydø bendruomenei atkurti buvusá dvasiná paveldà.

Lietuvos þydø bendruomenës pirmininkas dr. Simonas Alperavièius iðkëlë konferencijos reikðmæ, pavadinæs jà „istorine galimybe”. Jis apþvelgë taip pat kitus krikðèioniø – þydø santykius nagrinëjusius dokumentus: Vatikano komisijos santykiams su judaizmu dokumentà „Mes atsimename: Šoa apmàstymas”, taip pat Lietuvos vyskupø laiðkà Atgailos ir atsipraðymo dienos Didþiojo 2000 jubiliejaus metais proga. Pasak Lietuvos þydø bendruomenës pirmininko, Lietuvos vyskupø laiðkas buvæs kiek pavëluotas, taèiau svarbu, kad jis nebuvo visuomenës atmestas. Dr. Alperavièius kalbëjo apie abipusius tiek þydø, tiek lietuviø turimus stereotipus, trukdanèius suprasti vieniems kitus. Pasak jo, nuo seno pasëta antisemitizmo sëkla iki galo neiðrauta. Ir tai yra ne tik þydø, bet ir Lietuvos problema. Lietuvos þydø bendruomenës pirmininkas kritiðkai atsiliepë apie ksenofobijos ir antisemitizmo apraiðkas þiniasklaidoje, ypaè „Respublikos” koncerno leidiniuose. Dr. Alperavièius baigë kalbà kvietimu dràsiai þiûrëti á ateitá. „Mus sieja deðimt Dievo ásakymø”, – sakë jis. Dr. Alperavièius kvietë visus ir asmeniðkai kardinolà A.J. Baèká á Chanukos ðventæ Vilniaus sinagogoje.

Lietuvos þydø bendruomenës valdybos ir tarybos narys prof. Izraelis Lempertas kvietë atvira ðirdimi paþvelgti á minëtus Baþnyèios dokumentus. Jis iðkëlë lietuviø, naciø okupacijos metais gelbëjusiø þydus, didvyriðkumà. Prof. Lempertas taip pat kalbëjo apie tautø santykius tebeslegianèius stereotipus, suformuotus praeities kanèiø. Jis pareiðkë norà, kad Lietuvos Baþnyèios hierarchai daþniau reaguotø á antisemitinius iðpuolius, ypaè þiniasklaidoje.

Lietuvos genocido ir rezistencijos tyrimo centro bendradarbis dr. Arûnas Streikus kalbëjo apie lietuviø ir þydø santykius ir Baþnyèià sovietø okupacijos metais. Pasak istoriko, sovietø ideologija stengësi apskritai iðtrinti holokaustà ið visuomenës atminties, taip pat eskaluoti tikrus ar tariamus dvasininkø kolaboravimo su naciø reþimu atvejus. Pasak jo, sovietø vykdytas þydø kultûros bei kulto pastatø vietø naikinimas, taip pat holokausto nutylëjimas prisidëjo prie antijudaistiniø prietarø, ypaè penktajame ir ðeðtajame deðimtmetyje. Aðtuntajame – devintajame deðimtmetyje prie geresnio tarpusavio supratimo prisidëjo bendradarbiavimas disidentinëje veikloje kovojant uþ sàþinës ir tikëjimo laisvæ. Pasak A. Streikaus, katalikø pogrindþio spaudoje lietuviø ir þydø santykiø refleksija nebuvo gausi. Tyrinëtojas iðskyrë „Auðroje” Þuvinto slapyvardþiu publikuotà straipsná, pagrástà „dviejø genocidø” teorija. Straipsnis sulaukæs polemiðko Tomo Venclovos ir Antano Terlecko atsako. Kaip naujà lietuviø ir þydø santykio apmàstymo pavyzdá prelegentas paminëjo 1991 m. kun. Jono Lauriûno SJ prie paminklo þuvusiems þydams Linkmenyse pasakytà raginimà ne kaltinti vieniems kitus, bet branginti kanèiø atminimà.

„Baþnyèios þinios“
www.katalikai.lt

 
 
   
 
     
© 1998-2002, 2003-2005, 2006-2020 Katalikø interneto tarnyba, info@kit.lt